محل تبلیغات شما

 

24 آبان؛ روز کتاب و کتابخوانی

کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن ازتباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. كتاب محصول تجربه‏ های بشری وخلاقیت‏های ذهنی و آموخته‏ های دراز مدت انسان است. سهم كتاب در انتقال دانش‏ها،گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است.

نامگذاری روز کتاب و کتاب خوانی

درسال 1372 خورشیدی 24  آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. اینروز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درروزهای چهارم تا دهم دی ماه سال 1372 با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

درهفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌هایکتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار می‌شود.

 

نقش کتاب در انتقال علوم
کتاب، محصول تجربه هایبشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانشها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. کتاب وسیله ای است کهدانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. پدیدآوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانشکمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود.

 

مطالعه و کتابخوانی

بیگمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایهآرامش روحی انسان است. کتاب همدمی است که اندوه را می زداید و مطالعه کننده را ازتنهایی در می آورد و به او حکمت های جان پرور می آموزد.

درداقع وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد، یا شبهه ها ذهن جوانان رافلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید، مطالعهاست و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها بازآورد، کتاب خوانی است. گرفتاران در چنبره پرسش ها و محاصره شدگان در میان انبوهشبهه ها، می توانند برای استمداد فکری به کتابخانه مراجعه کنند و از آن جا نیروگیرند و به جنگ شبهه ها بروند و پاسخی در برابر القائات و شبهه افکنی های دیگرانبیابند.

 

آثار ماندگار
یک کتاب خوب، ماندگار وتأثیر گذار، چگونه به یک اثر خاطر آفرین و ماندگار بدل میشود؟ یکی از مهم ترینویژگیهای چنین آثاری، در نظر گرفتن این نکته مهم است که این گونه کتابها دست کمپاسخی به یکی از سوالها و یا نیازهای مخاطبان خود بدهند، پاسخی که با توجه به اولویتها،زیبا و متین و استوار و قانع کننده باشد. برای این که اثری ماندنی بشود، باید خوبباشد. آثار خوب میماند، در دلها جای میگیرند و کهنه نمیشوند. خوب هم که میگوییمیعنی پاسخ به یک سوال و یک نیاز باشد. خوب فقط معنایش این نیست که از لحاظ هنریخوب تنظیم شده باشد و خیلی عمیق باشد، بلکه ممکن است اینطور نباشد، لیکن پاسخی بهیک نیاز باشد.

 

کتاب های ناسالم
بی تردید، به هماناندازه که می توانیم از کتاب بهره بگیریم، ممکن است در معرض آفت ها و خطرهای نوشتههای سست و بیمار و مسموم و انحرافی هم قرار گیریم. راه دادن کتاب های ناسالم بهمدرسه ها و خانه ها، در واقع مسمومیت فکری و اخلاقی نسل ما را به دست خودمان فراهممی آورد. بنابراین، نظارت بر چاپ کتاب و بررسی محتوای آن، در جامعه سلامت خواه ودوراندیش ضروری است. آنان که به سلامت اندیشه و باورها و گرایش های افراد جامعه دلبستگی دارند، نمی پذیرند که در عرضه آثار منتشر شده، حدّ و مرز و نظارت و محدودیتینباشد.

 

 

نقطهآغازین ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتابخوانی از خانواده آغاز می گردد

 

شناخت کافی از سلامت و صحت کتاب
یکی از مفیدتریناطلاعات برای کتابخوان، شناختن آثار خوب و جدید، شناخت نویسندگان متعهد و سالم وآگاهی از مؤسسات انتشاراتی متعهد است. نشان استاندارد» به عنوان نشانه مرغوبیتکالا، نباید تنها در فرآورده های خوراکی و مصرفی و کالاهای خانگی و صنعتی مورد نظرباشد، بلکه آثار فرهنگی و فرآورده های علمی و فکری هم باید مطابق استانداردهایعقلانی و دینی و ارزشی تهیه شود تا جامعه را به فساد و تباهی و بیماری نکشد. روشناست که خوانندگان آثار و خریداران کتاب و مشتریان مطبوعات و جراید نیز باید به اینعلایم استاندارد توجه کنند و هر کتاب را نخرند و نخوانند و به هر نویسنده و ناشر،اطمینان صد در صد نکنند و تا شناخت کافی از سلامت و صحت کتاب خاصی پیدا نکرده اند،در روح و اندیشه خود و فرزندانشان را به روی کالاهای ناسالم و زیان بار فکرینگشایند.

 

خانواده، نقطه آغازین ایجاد عشق به کتابخوانی
برای ایجاد علاقه بهکتاب و کتابخوانی، عوامل متعددی نقش دارند که نخستین آنها خانواده» است. در واقعنقطه آغازین ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتابخوانی از خانواده آغاز می گردد؛ زیراطبق دیدگاه روان شناسان، شخصیت و هویت کودک در قدم اول در خانواده شکل می گیرد. بهطور طبیعی والدین علاقه مند به کتاب فرزندانی دوستدار مطالعه خواهند داشت و عکس آننیز صادق است.

 

تجربهنشان داده است که فرزندانی که در خانواده های اهل دانش بزرگ می شوند، میزان مطالعهو گرایش به کتابخوانی در آنان نسبت به خانواده هایی که تمایلی به کتاب و مطالعهندارند بسیار بیشتر است. اکثر علما و دانشمندان در خانواده هایی رشد نموده اند کهوالدین آنان اهل مطالعه و پژوهش بوده اند. زمانی که فرزندی می بیند که کتابخانه ایدر خانه هست و پدر و مادر و همگی اعضای خانواده، ساعاتی را به مطالعه اختصاص میدهند، دیگر، حتی نیاز به گفتن این که باید مطالعه کنی» وجود ندارد.

 

علت عمده کتاب گریزی در جامعه
یکی از مشکلات و کاستیهای جامعه ما گریز از کتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه است. این نقیصه، ریشه هاو علت های مختلفی می تواند داشته باشد که شاید در رأس آنها عدم احساس ضرورت» است.تا وقتی انسان در وضعیت نیاز» قرار نگیرد، در پی رفع آن نخواهد افتاد.

اگردر پاسخ شبهه های اعتقادی و پرسش های ی دربمانیم، یا در مجلس و محفلی که ازموضوع خاصی صحبت به میان می آید، احساس کنیم در آن زمینه بی اطلاعیم و شرمسار شویمو احساس کنیم از چرخه زمان و گردونه پرشتاب مسایل علمی و فکری جامعه عقب ماندهایم، نسبت به خلأ و نیاز آگاه می شویم و این می تواند شوق به مطالعه و کتابخوانیرا در ما تقویت کند..

 

- فرزندم اینچنین باید بود

به ازای هر دو نفر یک جلد کتاب در کتابخانه های عمومی موجود است

کتابخانه‌های عمومی پذیرای حضور گسترده دانش‌آموزان و فرهنگیان استان است

کتاب ,های ,  ,مطالعه ,ها ,جامعه ,کتاب و ,و به ,است که ,یکی از ,را به ,نقطه آغازین ایجاد ,دیگر ابزار آموزشی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پی سی - وان ABANGAHAN اجرای با کیفیت همایش و جُنگ ها Eustolia's notes platthespwasa تفریحی|سرگرمی|دانلود موزیک market2internet Billige fodboldtrøjer online Køb fodboldtrøjer på tilbud - spar 60% tersbeancoana من و تو